Bombardier Ngt8

Bombardier Ngt8
W dniu 24.06.2009 roku krakowskie MPK ogłosiło przetarg na zakup 24 sztuk wagonów niskopodłogowych o łącznej długości 32 metrów. Po niemal roku od ogłoszenia, po licznych perturbacjach (m.in. przez odwołania innych firm) zwycięzcą została firma Bombardier (znana już w Krakowie z wagonów Ngt6 i Ngt6-2), proponując wagon o oznaczeniu NGT8. Pojazdy mają identyczne człony zewnętrzne, jak w obecnie kursujące wozy Ngt6. W stosunku do poprzedników zmieniony jest środkowy człon, którego długość zwiększy się ponad dwukrotnie i w którym pojawią się dwuskrzydłowe drzwi. Projekt wizualny wagonu opracowało berlińskie biuru projektowe büro+staubach gmbh (www.buero-staubach.de). Pierwszy tramwaj miał dotrzeć do Krakowa pod koniec 2011 roku, jednak ze względu na ubiegłoroczną powódź i zniszczenia w zakładach firmy Bombardier w Bautzen, dostawa uległa opóźnieniu do maja 2012 roku. Uroczysta prezentacja wagonów Ngt8 odbyła się 04.10.2012 w zabytkowej hali dawnej zajezdni (obecnie Muzeum Inżynierii Miejskiej) przy ul. św. Wawrzyńca. W hali zaprezentowano wagon #2053, zaś przed budynkiem podstawiony został wóz #2055, który później odbył pierwszy przejazd z pasażerami. Jako ciekawostkę należy podać, że wagon #2053 (jako jedyny z dostawy opatrzony w gwiazdki Unii Europejskiej na burtach) został zaprezentowany na targach InnoTrans 2012 w Berlinie. Ostatni tramwaj dostarczony został w kwietniu 2013 roku.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentBombardier Transportation
Długość32000 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3455 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własnab.d. kg
Ilość miejsc224
Ilość miejsc siedzących77
Wys. podłogi w części niskopodłogowej360 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100%
Moc ciągła silników500 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.80 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
2012142051-2064--14
2013102065-2074--24


Przenumerowania
2015: 2051-2074->RY801-RY824;

zdjęcia


2051 (wizualizacja)


2051


2052


2053


2054


2055


2056


2057


2058


2059


2060


2061


2062


2063


2064


2065


2066


2067


2068


2069


2070


2071


2072


2073


2074


RY 803


RY 804


RY 811


RY 824

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» www.buero-staubach.de