Chevrolet (Orlicki)

Chevrolet (Orlicki)
W roku 1925 zaczęto przygotowywać się do uruchomienia stałej sieci linii autobusowych. Po pierwszej próbie i uruchomieniu sezonowej linii obsługiwanej autobusem Benz Gaggenau MS, za sprawą nowego dyrektora spółki Krakowska Spółka Tramwajowa (od 1928 roku Krakowska Miejska Kolei Elektryczna), Tadeusza Polaczka-Korneckiego, zaczęto zakup nowych pojazdów na potrzeby przewozu osób na regularnych liniach. W 1926 roku, ze względu na oszczędności, zdecydowano się na zakup samych podwozi i skierowaniu ich do karosażu. Ramowe podwozia samochodowe wykonane zostały przez firmę Chevrolet, prawdopodobnie podwozia te pochodziły z montowni General Motors, która uruchomiona została w Warszawie na terenie firmy Elibor. Po przybyciu do Krakowa, wysyłane były do Pierwszej Wytwórni Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka, gdzie wykonywane były nadwozia pojazdów (firma ta, w późniejszym czasie, również wyposażała podwozia samochodowe marki Rugby oraz Durant). Wykończenie danego podwozia związane było z warunkami zamówienia. Powstały w ten sposób pojazd mógł zabrać na swój pokład około 16 osób i kierowcę. Autobus napędzany był silnikiem benzynowym również produkcji Chevroleta. Po raz pierwszy pojazdy pojawiły się na pierwszej regularnej linii autobusowej spod Barbakanu do Prądnika Czerwonego w dniu 17.01.1927 roku. Ogółem w Krakowie kursowało 18 sztuk tego typu pojazdów. Jednak ze względu na wysokie wyeksploatowanie autobusów, związane również z bardzo złym stanem dróg, pojazdy już w 1929 roku zostały sprzedane.

dane techniczne

Producent podwoziaGeneral Motors International SA
Producent nadwoziaPierwsza Wytwórnia Autokaroserii i Powozów Orlicki i S-ka
Długośćb.d.
Szerokośćb.d.
Wysokośćb.d.
Roztaw osi3150 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc16 + kierowca
Silnikbenzynowy, czterosuwowy, 4 cylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą
Skrzynia biegówmechaniczna, 3 przekładnie + bieg wsteczny
Prędkość max.b.d.

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej, Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007