Düwag GT8S, GT8SU, Düwag/MPK (warsztaty własne) GT8C, GT8N

Düwag GT8S
Wagony typu GT8S wyprodukowane zostały w latach 1973-1975 przez fabrykę Düsseldorf Waggonfabrik AG (Düwag). Odbiorcą była firma komunikacyjna Rheinbahn z Düsseldorfu. Tramwaje o imponującej długości ponad 26 metrów, szerokości prawie 2,5 metra są wagonami dwuprzegubowymi, dwukierunkowymi, wyposażonymi w dwa silniki o mocy 150 kW każdy. Każdy pojazd osadzony jest na 4 wózkach skrętnych, z których 2 są napędzane, a 2 toczne. W późniejszym czasie 40 wagonów GT8S przystosowano do obsługi premetra i oznaczono symbolem GT8SU. Do połowy 2009 roku na stanie Rheinbahn było 29 wagonów GT8S i 34 GT8SU. W sierpniu 2009 roku do Krakowa przybył pierwszy z wagonów typu GT8S o numerze #3037. Przez okres paru miesięcy wagon przystosowywany był do krakowskich warunków. Pierwszą nowością zastosowaną w pojeździe jest malowanie. Zastosowano, bowiem identyczny schemat malowania jak w Rheinbahn (jedynie zmieniono układ przedniego pasa wokół reflektorów) zastępując kolor czerwony - niebieskim. Tramwaj wyposażony został w komplet wyświetlaczy zewnętrznych oraz wewnętrznych, wraz z elektronicznymi brygadówkami oraz w automat biletowy. Swój debiut na linii wagon #3037 miał na linii 23-03 w dniu 28.11.2009r. Krakowskie MPK planuje sprowadzić łącznie 27 wagonów tego typu. Kolejne wprowadzane do ruchu wagonu z Düsseldorfu otrzymały już nieco zmienione malowanie (szerszy pas koloru niebieskiego kosztem koloru białego). W 2011 roku partia wagonów o numerach #3045, #3046, #3048, #3052, #3053 i #3055 została sprowadzona do Polski, ale trafiła do Poznania zamiast do Krakowa. Wagony zostały wypożyczone do stolicy Wielkopolski na czas budowy tunelu tramwajowego na Franowo i przeznaczone do obsługi linii 25 i 27. Dodatkowo z Krakowa wysłano do Poznania wozy #3059 i #3065. Do końca 2011 roku pojazdy o numerach #3045, #3052, #3053, #3059 i #3065 przyjechały do Krakowa a pozostałe wagony (#3046, #3048 i #3055) oddano w sierpniu 2012r. W tym samym czasie swój debiut miał GT8S #3060, który jako pierwszy przeszedł modernizację i otrzymał zmienione ściany czołowe. Pomimo zakupu jeszcze w 2010r. wóz ten debiutował dopiero w dniu 8.08.2012r. Większy zakres modernizacji a wręcz przebudowy dotyczył wozu o numerze #3050. Postanowiono jako pierwszemu z krakowskiej rodziny GT8 wymienić środkowy człon na niskopodłogowy (wyprodukowany przez sanocki Autosan), wymienić sterowanie na chopperowe i zmienić wygląd zewnętrzny (nieco odbiegający od zastosowanego w wozie #3060). Wagon #3050 po modernizacji otrzymał oznaczenie GT8C. Debiutował na linii we wrześniu 2014r. W 2015 roku nastąpiło przenumerowanie wozów #3038-#3065 na #RF301-#RF328. W 2016 roku zdecydowano się na kontynuację przebudowy wagonów już bez zmiany układu sterowania skupiając się na wymianie środkowego członu na niskopodłogowy oraz na zmianie ścian czołowych. Tak zmodernizowane wagony oznaczono typem GT8N. Wykaz przebudowanych wagonó z oznaczeniem nowych typów w zakładce baza taboru.

Po zakupie wszystkich dostępnych wagonów GT8S z Düsseldorfu, zdecydowano się na sprowadzenie jednego egzemplarza GT8SU. W dniu 17.12.2017 roku do Krakowa dostarczono wagon o numerze #3223. Pojazd w oryginale wyprodukowany został w 1974 roku jako GT8S, następnie przebudowany na typ 'SU' w 1983 roku. Modernizacja polegała na zastosowaniu niższych skrzydeł drzwi oraz ruchomych schodów, umożliwiających obsługę przystanków z peronem na różnej wysokości. Wagony tak przystosowane skierowano do obsługi trasy tramwajowej (lekkiej kolei podmiejskiej) między Düsseldorfem a Duisburgiem. W Krakowie wagon został przebudowany, można powiedzieć z powrotem na typ GT8S, jednak zastosowano człon niskopodłogowy i oznaczono wóz jako GT8N. Otrzymał numer taborowy #RF329 i debiutował na linii 6 w dniu 04.02.2019r.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentDüsseldorf Waggonfabrik AG (Düwag)
Długość26018 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3460 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własna35000 kg
Ilość miejsc141
Ilość miejsc siedzących51
Wys. podłogi880 mm
Moc ciągła silników2 x 150 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
200913037--1
2010183038-3044, 3047, 3049, 3054, 3056-3058, 30591), 3061, 3062, 3064, 30651)--19
201133051, 30522), 3063--22
2012430452), 30463), 30532), 3060--26
2013230483), 30553)--28
2014----28
2015--1RF31627
2016----27
2017----27
2018----27
20191RF3294)--28
2020----28

1) - Wagon wypożyczony do MPK Poznań (czerwiec 2011 - październik 2011).
2) - Wagon zakupiony z Düsseldorfu, przekazany bezpośrednio do MPK Poznań (czerwiec 2011), następnie dostarczony do Krakowa (październik 2011).
3) - Wagon zakupiony z Düsseldorfu, przekazany bezpośrednio do MPK Poznań (czerwiec 2011), następnie dostarczony do Krakowa (lipiec 2012).
4) - Wagon przebudowany z GT8SU na GT8N.

Przenumerowania
2011: 3037->3050;
2015: 3038-3065->RF301-RF328;
2020: RF312->RF316'';

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


3037


3038


3039


3040


3041


3042


3043


3044


3045


3046


3047


3048


3049


3050


3051


3052


3053


3054


3056


3057


3058


3059


3060


3061


3062


3063


3064


3065


RF 314

zdjęcia wagonów Düwag GT8S wypożyczonych do Poznania


3045


3046


3048


3052


3053


3055


3059


3065

zdjęcia wagonów Düwag GT8S zakupionych z Düsseldorfu


3056


3063

zdjęcia wagonów Düwag GT8S w Düsseldorfie


3037


3038


3040


3041


3042


3043


3044


3046


3047


3048


3049


3051


3052+?


3053


3055


3056


3058


3060


3061


3062+?


3063


3065

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne