Jelcz M125M Dana, Jelcz M125M Vecto

Jelcz M125M Dana
Oba opisywane wozy wyprodukowane zostały w Zakładach Samochodowych "Jelcz". Wóz Jelcz M125M Dana to pierwszy całkowicie niskopodłogowy wyrób firmy Jelcz. Pierwsze pojazdy wyprodukowane zostały w 1998 roku. W 2001 roku zmodernizowano nieco wygląd a także układ mechaniczny oraz silnik. Nową wersję oznaczono tym samym typem (M125M) ale z nazwą Vecto. W kwietniu 1999 roku na ulicach Krakowa pojawił się testowy wóz Jelcz M125M Dana. Związane było to z ciągłym zakupem 12-metrowych wozów przez MPK Kraków. Kursował na linii 103. Krakowski przewoźnik zdecydował się jednak na dalszy zakup poprzedniego modelu Jelcza - M121MB. W roku 2003 krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostarczenie 50 sztuk nowoczesnych dwunastometrowych autobusów niskopodłogowych z silnikami spełniającymi wymogi Euro. W związku z tym w listopadzie 2003 roku na ulicach Krakowa można było spotkać dwa nowe, testowe autobusy. Były to wozy (opisywany) Jelcz M125M #61 wypożyczony z PKS Rybnik oraz Solaris Urbino 12 #076, wypożyczony z PKM Sosnowiec. Oba pojazdy kursowały po Krakowie w listopadzie 2003 roku na linii 502 (Plac Centralny - Bieżanów Nowy). Ostatecznie przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość11970 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5950 mm
Masa własna10100 kg
Ilość miejsc101
Ilość miejsc siedzących28
Wysokość podłogi I/II/III drzwi340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikMAN DO836 LUH 02
Skrzynia biegówVoith D 854.3E
Prędkość max.80 km/h

zdjęcia (Jelcz M125M Dana)


WCZ 2340

zdjęcia (Jelcz M125M Vecto)


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DOA Y655

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne