50-lecie zajezdni Nowa Huta (28.11.2015)

28.11.2015
Od lipca 1949 roku na wschód od Krakowa powstawał kombinat metalurgiczny a zarazem osiedla mieszkaniowe dla przyszłych pracowników. Ciągle rozbudowywujący się obszar Nowe Huty (od 1949 do 1951 jako odrębnego miasta a od 1951 roku jako dzielnicy Krakowa) wymuszał ciągłe inwestycje w infrastrukturę zarówno drogową jak i szynową. Pierwsze połączenie Krakowa z Nową Hutą uruchomiono w maju 1951r. Była to linia autobusowa kursująca na trasie od Ronda (Mogilskiego) pod bramę budowanej wówczas huty. W 1952r. przystąpiono do prac budowlanych przy nowej trasie tramwajowej, która miała przebiegać od końcówki Dąbie (znajdującej się na zakończeniu ulicy Mogilskiej) aż pod Kombinat. Pętlę pod nazwą Nowa Huta zlokalizowano przy obecnym skrzyżowaniu ulicy Ujastek z ulicą Mrozowa. Ponad 7,5km odcinek został uroczyście otwarty 7.11.1952r. W 1953r. rozpoczęto budowę odcinka linii tramwajowej do Koksochemii a w 1955r. do Walcowni. W związku z licznymi problemami technicznymi czy dojazdami do zajezdni w centrum Krakowa, w celu ułatwienia obsługi wagonów, w 1959r. podjęto decyzję o budowie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. Zdecydowano się na lokalizację obiektów przy ul. Ujastek, paręset metrów na północ od głównej bramy Kombinatu. Pierwsze prace budowlane rozpoczęto dopiero w 1961r. a pierwsze tramwaje wjechały na teren nowej zajezdni dopiero po 4 latach od rozpoczęcia budowy - w dniu 15 czerwca 1965r. W dniu 28 listopada 2015 roku w związku z 50-leciem uruchomienia zajezdni Nowa Huta zorganizowano dzień otwarty, podczas którego można było poznać historię zajezdni a także zwiedzić obiekty wchodzące w skład całego obiektu. Zaprezentowano część historycznej jak i współczesnej floty Przedsiębiorstwa a przede wszystkim wagony związane z historią zajezdni, tj. wagon typu N #20, 102N #203, skład 105Na #HZ246 + 105NaD #HZ247, GT6 #187, E1 #HW101, N8S-NF #HK457, EU8N #HL431 czy najnowszy nabytek - 2014N Krakowiak #HG917. Dla zwiedzających przygotowano także przejazdy tramwajem po terenie zajezdni. Trasa wycieczki prowadziła linią obsługi codziennej (m.in. przez myjnię i halę obsługi).

zdjęcia


50-lecie zajezdni Nowa Huta


50-lecie zajezdni Nowa Huta


50-lecie zajezdni Nowa Huta


50-lecie zajezdni Nowa Huta


Odbierak prądu


Klimatyzator HKL


Silnik trakcyjny E1


Hamulec szynowy E1, wyłacznik nadmiarowy


Kalendarium zajezdni


Wizualizacja rozbudowy i przebudowy zajezdni


102N ( 203 ) i N ( 20 ) + ND ( 511 ) - zajezdnia Nowa Huta


105Na ( HZ246 ) + 105NaD ( HZ247 ), 102N ( 203 ) i N ( 20 ) + ND ( 511 ) - zajezdnia Nowa Huta


2014N ( HG921 ) - zajezdnia Nowa Huta


E1 ( HW172 ) - zajezdnia Nowa Huta


EU8N ( HL432 ) - zajezdnia Nowa Huta