Konstal 102N

Konstal 102N
Podczas produkcji wagonów 13N, chorzowski Konstal przystąpił do budowy nowego wagonu tramwajowego, którego prototypową wersję oznaczono symbolem 15N. Wagon zbudowano z dwóch wagonów 13N połączonych ze sobą przegubem. Po testach w Warszawie i Katowicach ostatecznie nie podjęto produkcji seryjnej. Wagon 15N skasowano w roku 1985. Korzystając z prototypowego 15N, w roku 1969 powstał nowy model oznaczony symbolem 102N. W okresie od czerwca 1969 roku do stycznia 1970 roku wyprodukowano zaledwie 42 sztuk wagonów typu 102N, ze względu na dosyć uciążliwą wadę, którą było umieszczenie przedniej szyby pod ujemnym kątem, co było powodem oślepiana motorniczych światłem z wnętrza wagonu. W 1970 roku zastąpiono go "ulepszoną " wersją 102Na, w której powrócono do kształtu przodu oraz tyłu wagonu z modelu 13N. Krakowskie MPK w 1969 roku zakupiło tylko 7 sztuk wozów typu 102N (numeracja od 201 do 207). W roku 1988 podczas wymiany krakowskich 105N/Na na gdańskie 102Na, MPK otrzymało 3 sztuki wagonów 102N (wagony 03101, 03102 i 03104). W roku 1990 wszystkie wagony zostały wycofane z ruchu (część zostało sprzedanych do Wrocławia). W roku 1994 odrestaurowano jeden z pozostałych wagonów (ex. wagon szkoleniowy 1509) i nadano mu pierwotny numer #203. Wagon ten mimo, iż przeznaczony na historyczny, pojawiał się liniowo do 1997 roku. Obecnie na stanie MPK Kraków są następujące wozy z rodziny 102: Konstal 102N #203, Konstal 102Na #210 oraz Konstal 102NaD #155.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość19300 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3076 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna26000 kg
Ilość miejsc182
Ilość miejsc siedzących32
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi890/890/890/890 mm
Moc ciągła silników4 x 41,5/40 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.75 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19697201-207--7
1970----7
1971----7
1972----7
1973----7
1974----7
1975----7
1976----7
1977----7
1978----7
1979----7
1980----7
1981----7
1982----7
1983--12026
1984----6
1985----6
1986----6
1987----6
19883107-109--9
1989--11088
1990--7101, 102, 105, 106, 1104, 1107, 11091
1991----1
1992----1
1993----1
1994----1
1995----1
1996----1
1997--12031)0

1) - Wagon historyczny Konstal 102N #203 (od 1994r., liniowo kursował do 1997r.).

Przenumerowania
1983: 207->202'';
1988: 201->101; 202''->102; 203->103; 204->104; 205->105; 206->106;
1989: 103->1509; 104->1104; 107->1107; 109->1109
1994: 1509->203;

rysunki


Konstal 102N (201-207)

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


201+?


202+
203


203


203+155


203+210


?+204


1509

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999